DS Styrbjørn
DS Styrbjørn ble bygget i 1910 som slepebåt i malmtrafikken på Narvik havn. I dag ligger den til kai på Akershusstranda ved rådhuset i Oslo.
Dette var da en av Skandinavias kraftigste slepebåter. Helt fram til 1963 opererte hun under svensk flagg på havna i Narvik hvor hun assisterte malmbåter. Styrbjörn ble senket av tyske styrker på Narvik havn den 14. april 1940. Allerede i juli samme år ble båten hevet og satt i stand ved Kaarbø mek. i Harstad. Resten av krigen tjenestegjorde Styrbjörn under tysk kommando. Ved krigens slutt ble den tilbakelevert sine svenske eiere.
Sommeren 1950 gikk Styrbjörn til Göteborg for en omfattende modernisering. Det originale maskineriet og den kullfyrte kjelen ble beholdt. I 1963 ble fartøyet solgt til Høvding Skipsopphugging i Sandnessjøen og skiftet navn til Atlet og fikk nå norsk flagg.
I 1965 gikk fartøyet i opplag og forfallet økte gradvis. Norsk Veteranskibsklub fattet etter hvert interesse for slepebåten, og i 1979 ble den kjøpt av klubben. En aktiv dugnadsgjeng arbeidet i mange år for å restaurere Styrbjörn med utgangspunkt i det utseende fartøyet hadde i årene etter moderniseringen i 1950. Styrbjörn ble operativ igjen i 2005 og drives av klubbens aktive medlemmer på dugnadsbasis. Fartøyet deltar på ulike kulturarrangementer og maritime festivaler, men båten kan også leies til ulike arrangementer, turer, spesielle firmafester, filminnspillinger osv.
Dampmaskinen er en compoundmaskin på 550 indikerte hestekrefter. Kjelen er en kullfyrt røykrørskjele med to fyrganger. Både maskinen og kjelen er originale fra 1910.
DS Styrbjørn - historikk og tekniske data
Slepebåten Styrbjörn ble bygd ved Göteborgs Nya Verksted i 1910 for Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund.
Styrbjørn - vedlikehold og dugnad
Vedlikehold av en over 100 år gammel slepebåt er krevende,omfattende og interresant.
Det aller meste av vedlikehold og reparasjoner ombord skjer på de ukentlige dugnadene, der en engasjert gjeng med klubbmedlemmer deltar i arbeidet.
I enkelte tilfeller er vedlikeholdet og arbeidet av en slik art at det er nødvendig å skaffe bistand fra eksterne leverandører, verksteder og enkeltpersoner.
Disse oppgavene blir definert av dugnadsgjengen og formidlet til styret der tidsplan, omfang og finansiering av arbeidene blir vedtatt.
Selv om klubbene er felles for begge båtene (Børøysund og Styrbjørn) er vedlikeholdet og dugnadene spesielle for den enkelte av båtene.
Styrbjørn har derfor en kjerne av 6-8 personer som fortrinnsvis arbeider med Styrbjørn, men som både får hjelp fra medlemmene som jobber på Børøysund og som ofte jobber ombord i denne når det er behov for det.
Dugnadsgjengen på Styrbjørn har sin egen vedlikeholdsblogg.
Det sammen gjelder når det er behov for mannskap til seilingene i sommersesongen.
S.S. Styrbjörn – 100 år i 2010
De siste 30 årene har Styrbjörn hatt Oslo som hjemmehavn, og en aktiv dugnadsgjeng har jobbet iherdig for å gjøre fartøyet operativt igjen med utgangspunkt i det utseendet fartøyet hadde etter moderniseringen i 1950. I 2005 ble målet nådd og 100-årsjublanten fremstår i dag som et vellykket fartøyvernprosjekt til tross for at det tok 25 år å få tilbake de nødvendige sertifikatene.
Slepebåten Styrbjörn ble bygd ved Göteborgs Nya Verkstad i 1910 og fartøyet kan således feire sitt 100-årsjubileum i år. Styrbjörn har en interessant fortid med sterk tilhørighet til både Norge og Sverige. Bygd i Gøteborg for det svenske selskapet Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund, modernisert samme sted i 1950, seilt under svensk flagg og med hovedsakelig svensk mannskap i Narvik havn fram til 1963. Deretter overtok Høvding Skipsopphugging i Sandnessjøen fartøyet, og det svenske flagget ble erstattet av det norske. Fartøyet ble lite brukt av Høvding, og forfallet ble etter hvert ganske omfattende, men i 1979 ble slepebåten oppdaget og reddet fra opphugging av Norsk Veteranskibsklub.
Tekniske spesifikasjoner Styrbjørn (2008)
Kjennetegn: LHBW
Brutto registertonn: 167
Lengde: 94 ̕
Bredde: 23 ̓
Dypgående: 12 ̓ 7ˮ
Passasjerantall: 12 (tidligere 50)
Maskin: Compound
Effekt: 550 IHK
Kjeletrykk: 130 lbs.
Kullforbruk: Ca. 500 kg per time
Bunkerskapasitet: Ca. 62 tonn
Fart: 12 knop