Oppdatering på arbeidet på “Børøysund” på Gotenius Varv

Det nye året er kommet godt i gang, og det har også arbeidet på «Børøysund». Onsdag 17. januar var en liten delegasjon fra klubben - Jørgen Dihle og Laila Andresen, på inspeksjonstur til verkstedet hvor de møtte fartøyvernkonsulent Alexander Ytteborg.

Formålet med møtet var å gå igjennom alt arbeidet som skal utføres, fremgangsmåter, fremdrift og eventuelle utfordringer. Det var Peter Wallberg fra Gotenius som møtte gruppen og gikk igjennom alt arbeid som skal utføres. Det var et meget vellykket møte hvor alle områder ble drøftet og avklart. Etter at arbeidet var påbegynt og områdene det skulle utføres arbeid på kom det, som dessverre er svært vanlig, fram ytterligere områder som måtte repareres.

Vi har tidligere nevnt stålplaten foran skorsteinen som vi ser inne på kjeletoppen - etter å ha fjernet dekksplankene mellom postlugar og skipperlugar i hele lengder, da de skal benyttes igjen, kom det heldigvis ikke fram ytterligere rustne områder. Det betyr at det er et begrenset område i forkant av skorsteinen på babord side inn mot postlugar, som må fjernes og erstattes. Det ble enighet om omfang og hvordan det skal utføres.

Skylightet er fjernet fra dekket og flyttet inn i verkstedet. Det er nå sandblåst, og tilstanden til skylightet er avdekket. Det er flere svake punkter med tynt stål og rusthull. Det skal repareres og behandles på forskriftsmessig måte. De fire «lokkene» med tre ventiler hver er også sandblåst og ventilen er fjernet. Det er også rusthull på lokkene som må repareres og alle ventilene vil bli reparert da de har sprukket flere steder på grunn av rustsprenging. Alt blir behandlet forskriftsmessig og det vil bli satt inn nytt glass.

De resterende avtalte arbeider rundt skorsteinen, reparasjon av luftelyrene og skifte av stålplaten under postskapet går sin gang - ingen nye utfordringer.

Det er et omfattende arbeid som skal gjennomføres, men Gotenius Varv mener fortsatt at tidsplanen som er avtalt skal holde dersom det ikke kommer nye arbeidsoppgaver, som følge av 5- årsklassingen og eventuelle pålegg i den sammenhengen.  Det innebærer at båten skal være klar for retur til Oslo til påske.

Forrige
Forrige

Norsk Veteranskibsklub inviterer til medlemsmøte 11. april

Neste
Neste